Творческа Европа – част от Gabrovo Innovation Camp…
От 25 до 27.11.2024 г. офис „Култура“ към бюро „Творческа Европа“…
LUX – Европейската филмова награда на публиката (или за по-кратко Наградата LUX на публиката) беше учредена през 2020 г. и се присъжда ежегодно от Европейския парламент и Европейската филмова академия в партньорство с Европейската комисия и Europa Cinemas. Наградата продължава да изгражда мостове в културата на цяла Европа в съответствие с целите на предишната награда „ЛУКС“, хвърляйки светлината на прожекторите върху филми, които се докосват до същината на европейските обществени дебати.
Филмът, който получи най-висока обща оценка от публиката и членовете на ЕП, ще стане победител за Наградата LUX на публиката. Победителят ще бъде обявен на церемонията по награждаването в Европейския парламент, която ще се проведе на 8 юни 2022 г., сряда, по време на пленарната сесия в Страсбург.
Номинираните филми са субтитрирани на 24-те официални езика на ЕС, а като част от Филмовите дни LUX през пролетта във всяка страна от ЕС се организират безплатни прожекции през периода на гледане и гласуване, като филмовите копия са произведени от Европейския парламент. Седмицата на публиката на наградата LUX през май ще включва едновременни прожекции на номинираните филми в множество градове в ЕС, последвани от сесия от въпроси и отговори с участието на представители от екипите на филмите.
Филмът, спечелил Наградата LUX на публиката, ще бъде адаптиран за аудиторията с увредено зрение и слух и ще бъде популяризиран в страните от ЕС.
„Бягство“ (2021) на датския режисьор Йонас Похер Расмусен вече влезе в историята като първият филм, номиниран за Оскар едновременно в три категории – най-добър пълнометражен анимационен филм, най-добър документален и международен филм! „Бягство“ разказва необикновена истинска история за уважаван преподавател, който решава да сключи брак с дългогодишния си приятел, но преди това трябва да разкрие травмиращи тайни, пазени повече от две десетилетия. Творбата, създадена по сценарий на Расмусен, привлича погледите на специалистите в Сънданс, където получава Голямата награда на журито, а след това в актива му се добавят 69 приза от цял свят, като филмът е номиниран и за Наградата на публиката LUX, връчвана от ЕП и ЕФА. Филмът е завладяваща смесица от изкусна анимация и документален реализъм и е сред най-интимните, въздействащи, лични и дълбоки филми на 2021 година.
Австрийско-германската копродукция „Великата свобода“ (2021) на режисьора Себастиан Мейзе отвежда зрителите в следвоенна Германия, където освобождението от съюзниците не означава свобода за всички. Ханс многократно попада в затвора по параграф 175, който криминализира хомосексуалността. В три преплитащи се времеви линии, героят на Франц Роговски непрестанно се озовава в един и същ строго охраняван затвор за поредица от хомосексуални обвинения. Повтарящата се фигура във всяка историческа епоха – 1945, 1957 и 1968 (година преди декриминализацията) е своеобразен печат на времето – Виктор (великолепният австрийски актьор Георг Фридрих) излежава доживотна присъда за убийство и в същото време е убеден хомофоб… „Великата свобода“ е удостоен Европейска филмова награди за операторско майсторство и за музика.
Филмите на босненската режисьорка Ясмила Збанич „Гърбавица“ (2006), „Един ден в Сараево“ (2014) и „Островът на любовта“ (2014) са любими на зрителите не само на територията на Балканския полуостров. Един от акцентите в нейните филми е особено актуалната днес тема за войната – и как тя въздейства върху съдбите на оцелелите физически хора. През 2022 година българската публика има възможност да види отново нейния филм „Quo Vadis, Аида?“ (2020) – съвместна продукция между 9 европейски държави. Разказът отвежда зрителите в Босна, през юли 1995 година при Аида, която е преводач на Силите за опазване на мира към ООН в малкия град Сребреница. Нейното семейство е сред хилядите жители, които търсят подслон в лагера на ООН в мига, в който сръбската армия превзема града. Няма място за всички. Аида с големи мъки успява да вкара двамата си сина и съпруга си. Той дори е изпратен на преговори с Младич. По всичко изглежда, че полковниците и войниците на ООН са безсилни пред агресията му – те са и объркани, и страхливи. Аида опитва да спаси синовете си… Основният въпрос, който поставя Ясмила Збанич е: Пред какво са изправени нейното семейство и нейният народ – избавление или смърт?