
Журналистически партньорства – сътрудничества
-
Какво финансира конкурсът?
Европейските медийни сектори са изправени пред множество предизвикателства. Дигиталният преход оказва огромно влияние върху начина, по който новините се консумират и монетизират, променяйки високата им себестойност. Дигитализацията улесни публикуването на новини, но също така засили конкуренцията в глобален мащаб.
В следствие от изместването на аудиториите към онлайн източници, традиционните новинарски издания изгубиха икономическа устойчивост и професионалната журналистика бе подложена на натиск.
За да бъдат адресирани предизвикателствата и възможностите от транснационален характер, програма „Творческа Европа“ подкрепя междусекторни действия, насочени към структурните и технологичните промени, пред които е изправен медийният сектор, и подкрепя стандартите за висококачествено създаване на медийно съдържание чрез насърчаване на сътрудничеството, дигиталните умения, трансгранична и/или колаборативена журналистика и качествено съдържание.
Отворената покана „Журналистически партньорства“ стимулира сътрудничеството между европейски медийни организации с цел подобряване на конкурентоспособността на професионалната журналистика.
Конкурсът се състои от две поднаправления: първото – „Сътрудничества“, е за увеличаване на съвместната работа между медиите; второто – „Плурализъм“ е насочено към подкрепа на медийния плурализъм и медиите, които фокусират работата си върху насърчаване на демократичната култура и гражданското участие.
-
Какви са целите и приоритетите на конкурса?
Основна цел на поканата е да насърчи съвместната работа и обмен на добри практики между организации от различни подсектори на журналистиката, които целят да си сътрудничат за постигането на промени, които цялостно да подобрят състоянието на европейската медийна екосистема и конкурентоспособността на професионалната журналистика.
Поканата е има за цел да спомогне на процеса на адаптация към структурните и технологичните предизвикателства, пред които са изправени медиите. Приоритети са подобряване на свободата на изразяване, разнообразието и медийният плурализъм, както и повишаването на качеството и грамотността на журналистическото съдържание, включително и в дигиталното пространство. Предложените дейности трябва да бъдат ясно обосновани и базирани на нуждите и предизвикателствата на дадените подсектори. Насърчава се включването на организации от държави и региони с различни и разнообразни медийни способности.
Целта на направление „Сътрудничество“ е да повиши икономическата устойчивост на новинарските медийни издания, като по този начин допринесе за надеждно отразяване, за развитие на умения и заетост в сектора. Конкурсът има за цел и осигуряването на подкрепа за международно сътрудничество между новинарски организации в Европа.
Приоритетите включват:
- Работа по развитието на нови бизнес модели;
- Генериране на приходи и монетизация;
- Нови подходи към развиването на публика и маркетинга;
- Създаване на професионални/технически стандарти за медийно производство;
- Създаване на модели за обмен на информация между медийни организации;
- Създаване на журналистически проекти с пълна редакционна независимост;
Консорциумите ще могат да се фокусират върху определен сектор (радио, телевизия, печат, дигитални медии и т.н.) и/или конкретен журналистически жанр.
Дейностите могат да включват:
- Събития, онлайн обучения и семинари за медийни специалисти;
- Програми за обмен, менторски програми, картографиране на добри практики;
- Разработване на редакционни стандарти, както и практически ръководства;
- Разработване и тестване на платформи и технически решения за обмен на идеи и най-добри практики;
- Промоционални дейности.
-
Кои са допустимите кандидати?
Финансирането е предназначено за публични и частни организации, както и неправителствени организации с нестопанска цел, активни в сферата на журналистиката и медиите, упражняващи дейност в следните сектори: печатна и онлайн преса, радио и подкаст предавания, телевизия и др. Допустими са и кандидатури и от медийни асоциации и фондове, както и от образователни организации, фокусиращи се върху обучаването на професионалисти в сектора.
Кандидатите (ръководителят и партньорите на проекта) трябва да бъдат активни в сектора и да бъдат законово установени в една от страните, участващи по програма „Творческа Европа“. Участниците в проекта трябва да бъдат юридически лица. Ръководителят на проекта трябва да бъде организация, която е юридически регистрирана поне от две години преди крайния срок за подаване на проекта.
За „Журналистически партньорства – сътрудничества“:
Предложенията трябва да бъдат подадени от консорциум от най-малко 3 кандидати (бенефициенти; несвързани субекти), който отговаря на следните условия:
- минимум 3 независими субекта от 3 различни допустими държави по програма „Творческа Европа“.
- Консорциумите могат да включват нестопански, обществени и частни медии (включително писмена/онлайн преса, радио/подкасти, телевизия и т.н.), както и други организации, фокусиращи се върху новинарските медии (вкл. медийни асоциации, НПО, журналистически фондове и организации за обучение, фокусирани върху медийни професионалисти и т.н.)
-
Какъв е размерът на финансирането?
Общият бюджет на отворената покана е на стойност 10 524 336 евро.
Бюджет на направление „Сътрудничество“
-
-
- Максималният размер на съфинансиране по проект е 80% от допустимите разходи.
- Максималният размер на безвъзмездната помощ е 2 000 000 евро на проект
-
-
-
Как да кандидатствате и кои са необходимите документи?
Новите кандидати първо трябва да получат своя PIC (Participant Identification Code) – идентификационен код на участника, като регистрират свой акаунт в „EU LOGIN“ и въведат информация за компанията във “Funding and Tenders Portal”.
След като кандидатът е създал своя профил, той може да започне процесa по кандидатстване като отиде на официалната публикация на конкурса и генерира електронен формулар за кандидатстване, като натисне бутонът Start Submission.