“Art Cinema = Action + Management” във Венеция

Публикувано на 7/1/2021
от Васил Николов

Опитът на Христо Христозов в 17-ото издание на програмата


За 17 път в рамките на филмовия фестивал във Венеция се проведе и тренинговата програма “Art Cinema = Action + Management”, организирана от CICAE (Международна конфедерация на арт кината). Една възможност за млади киноизложители и професионалисти от цяла Европа да обменят опит и успешни практики за това как успешно да управляват арт кинo.

Български участник в събитието беше Христо Христозов. Помолихме го да сподели няколко думи за опитa си.


Христо, разкажете ни за Вашата работа и професионалния Ви опит.

– Киното влезе в живота ми случайно. Преди 11 години живеех на улица в близост до Дома на киното в София и започнах да ходя често там. Постепенно то стана част от живота ми и доброволчеството за киното беше естествена следваща стъпка. Година по-късно започнах да работя и за София филм фест като координатор за младежки проекти и в пресцентъра.

И така до 2016 г., когато Оли Гоц напусна поста на програмен директор на Дома на киното и аз го поех през следващите две години. Фокусирайки се върху цветна програма, ангажиран екип и лоялност на аудиторията, успях да превърна мястото в център за любителите на киното и привлякох огромна нова публика.

След това напуснах и прекарах почти две години като дистрибутор (Touch me not, Burning) и организатор на фестивали (Master of Art Film Festival, Sofia MENAR, Седмица на скандинавското кино и София Прайд филм фест). Сега, в началото на 2021 г., след необичайна за всички нас година, реших да се върна и отново да работя като програмен директор в Дома на киното.


Защо се включихте в курса?

– Курсът беше препоръчан от колеги и видях в него възможност да разширя познанията си за управление в областта на арт киното и изграждане на публика. Разбира се, срещите с колеги от цяла Европа и възможността да присъствам на филмовия фестивал във Венеция също бяха важен мотиватор.

Какво очаквахте от курса? Как той отговори на Вашите очаквания?

-Курсът предлагаше две възможности – сесия за младши експерти и за хора на управленско ниво. Бях предварително селектиран за втората и очаквах консултативен подход, включващ задълбочен поглед върху текущите тенденции, както и препоръки за неясното бъдеще след COVID. За съжаление, поради епидемичната обстановка сесията за управленско ниво се проведе само частично. Все пак смятам, че курсът бе много задълбочен и полезен за настоящите ми проекти и срещнах страхотни колеги. Организаторите направиха допълнителни усилия, за да организират специално за мен индивидуални срещи с филмови професионалисти в избрани от мен области.


Успяхте ли да създадете добри контакти по време на курса?

-Групата ни бе съставена от експерти от почти цяла Европа, както от сектора на кинопоказа, така и от дистрибуторския, и това създаде невероятната възможност да обменим знания и практики, а и да създадем приятелства. В настоящата изключително стресираща обстановка, смятам, че сътрудничеството ни в бъдеще ще бъде решаващ фактор за успех.


Какво е вашето мнение за дискусионните теми и развитието им в процеса на курса? Бяха ли развити в дълбочина или останаха на по-общо ниво?

-Курсът предлага един общ поглед на всички аспекти на менажирането на независимите арт кина. Някои от лекторите ни предложиха интересни анализи от практиката, а всеки от тях бе готов за дискусия. Работата ни в отделните групи (всяка върху различен проект) беше чудесен начин да се приложи наученото, а и да получим безценни коментари от менторите.

Кое беше най-ценното, което тренингът Ви предложи?

Спокойно мога да кажа, че всичко в курса е важно. Бих подчертал по-специално погледа на Паола Асторга върху сегментирането на видовете публики  и практичските примери на Марвин Виихарт на тема дигиталния маркетинг, които бяха особено значими за мен.


На кого бихте препоръчали курса?

Този тренинг е за всички, които работят, менажират или искат да развият независимо арт кино или пък имат интерес към по широката тема на кинопоказа.

Още за програмата можете да намерите на: www.cicae.org

Снимки: Manuele Sangalli