Творчеството #ОтвъдГраниците  – Creative Europe Podcast Еп.2

Днес не можем да си представим света без мобилност, още по-малко изкуството. Излизането #ОтвъдГраниците е съществено за всеки артист – както преносно, така и буквално, тъй като срещата с нови съмишленици може да бъде мощен двигател на творческия процес. Всичко това ясно ни доказа и пандемията от COVID-19, която ни припомни колко ключово може да бъде движението, като ни лиши от него за дълго време. 

Именно темата за международните партньорства и контакти в културния сектор е водеща във втория епизод на Creative Europe Podcast, посветен на новата схема за мобилност на програма „Творческа Европа“ – Culture Moves Europe. В него ръководителката на Бюро „Творческа Европа“ – офис „Култура“ – Десислава Панчева, и Ража ел Мадхун, съмишленик на екипа, ни разказват повече за конкурса, подкрепящ мобилността на творци и професионалисти в областта на културата, както и за ползите от пътуването за един артист. Двете ни дават и някои ценни насоки за процеса на изготвяне на проектно предложение, а във втората част на записа Ража се среща със Стефан Артамонцев – режисьор, продуцент и участник в пилотната програма за мобилност i-Portunus, която през 2023 г. се трансформира в Culture Moves Europe.   

Има ли нужда от подкрепа на мобилността отвъд границите и колко важно е това за нас? 

Както ще чуете от Деси и Ража в епизода, за да отговорим на този въпрос е достатъчно да хвърлим поглед на някои от докладите за въздействието на мобилността в рамките на изминалата схема – I-Portunus. Благодарение на нея в периода между 2019 и 2022 г. близо 350 лица са получили финансиране от общо 620 милиона евро налична подкрепа за професионална мобилност, включително пребиваване в творчески резиденции и дейности за професионално развитие.

Сред участниците: 

97% съобщават, че са придобили нови умения

94% са развили нови публики или пазари за работата си

94% са установили копродукции или съвместно творчество

49% са получили предложение за работа или нов договор

Всеки от тях е получил между €1,500 – €3,400 за подкрепа на тяхната мобилност. С подробна информация, препоръки и разкази от самите бенефициенти на I-Portunus можете да се запознаете тук.

„От пандемията до момента изключително много се обръща внимание на и се анализира тази необходимост от мобилност, която може би преди това не бяхме ценили толкова много. И въпреки че дигиталните комуникации и възможността да съществуваме онлайн тласнаха развитието на културния сектор в една нова посока, те в никакъв случай не могат да компенсират реалното творческо придвижване“, категорична е Десислава Панчева.

Думите ѝ са потвърдени и от Ража, която споделя малко от личния си творчески опит като вокалистка на групата Dead Man’s Head: „Цялата кариера на един музикант извън студиото се намира на сцената и на колкото по-различни сцени имаш участие, особено извън рамките на държавата, в която се намираш, толкова по-добър и богат опит и толкова повече увереност придобиваш. И не е само при музиката, може да говорим за всякакъв тип изкуство. Когато представяш творчеството си на нова публика, която е чужда за теб, можеш да си свериш часовника с останалия свят…“.

Но освен пътуване с цел представяне на вече съществуващо творчество, най-ценното, което дава мобилността, е възможността за ко-продукции и партньорства.  „Това е толкова важно, колкото и да си на сцената. Именно затова програмата Culture Moves Europe и въобще мобилността са толкова важни – за да сме навън, да се свързваме с други хора, с различни култури, с нови партньори и съмишленици, да намираме нови локации, да излизаме извън зоната си на комфорт“, допълва Деси.

Какво представлява схемата за мобилност Culture Moves Europe?

Схемата за мобилност Culture Moves Europe е част от подпрограма „Култура“ на програма „Творческа Европа“. Тя е насочена предимно към дебютиращи артисти и надгражда пилотната си фаза I-Portunus. Накратко целите ѝ са да свързва творци и професионалисти, като разширява професионалните им хоризонти и контакти чрез различни форми на неформално образование, общуване, обмяна на практики и идеи, запознаване с други култури. Програмата може да поеме разходите по пътуването и престоя на вдъхновяващи места, като се предвиждат 350 евро за пътуване и 75 евро дневни за 7 до 60 дни. 

Кандидатстването може да става в различни сфери: архитектура, дизайн, музика, литературни преводи, сценични изкуства, както и визуални. Условието е кандидатите да са от държави, участващи в програмата „Творческа Европа“, и да планират да отидат в друга държава по „Творческа Европа“ за период от 7 до 60 дни за отделни творци и от 7 до 21 дни за групи от хора (от 2 до 5 души). Също така, желаещите трябва да са навършили 18 години, като дебютантите ще се ползват с преференции. Допълнителна подкрепа ще получат творци с увреждания, с малки деца, от маргинализирани групи, включително и бежанци. Във връзка с т. нар “Зелена сделка” се предвиждат и допълнителни стимули за ползване на екологосъобразен транспорт.

Кандидатстването е изключително опростено и се случва изцяло онлайн чрез портала на GOETHE-INSTITUT. Освен това, кандидатурите ще се оценяват ежемесечно, така че бързо ще разберете дали сте приети.

Крайният срок е 31 май 2023 г. 23:59. Пълните условия може да прочетете тук.

Tips and Tricks

Самата Ража също е кандидатствала за пилотната схема за мобилност i-Portunus. Макар и да не е била одобрена, в епизода тя споделя, че това също ѝ е дало важен опит. „Като си направих равносметка защо това се случи, осъзнах, че като голяма част от творците, оставям нещата за последния момент. Идеята не беше много изгладена, бях пропуснала някои детайли и след това, когато направих по-дълбоко проучване, разбрах например, че вместо артистично портфолио съм направила нещо като CV, а между двете има огромна разлика. Така че ви препоръчвам, когато кандидатствате, да се запознаете добре с препоръките за това как се създава артистично портфолио“, коментира тя.

„Това, че някой първоначално има неуспех с кандидатстването, не означава, че той завинаги се отказва или е обиден на дадената програма и институция. Напротив – това трябва да бъде добър урок и да е мотивиращо“, допълва Деси.

Двете съветват потенциалните кандидати да не чакат последния момент, за да подадат документите си. Макар срокът да е до края на м. май и кандидатстването по схемата да е улеснено, това, което не бива да се подценява е самата подготовката на проекта. „Проектът не може да бъде написан за два дена. Той може да бъде написан и за 20 минути, но самото физическо разписване не означава неговата подготовка. Подготовката трябва да започне много преди това, като тя отнема различно време в зависимост от проекта. Самото разписване след това е елементарно”, подчертава ръководителката на офис „Култура“.

В тази линия тя дава следните три съвета на желаещите да се включат в новата схема за мобилност:

  1. Първо, трябва добре да осмислите идеята си – какво искате да правите, с кого, защо и как. 
  2. След това има фаза на предварителна подготовка – разглеждате внимателно формулярите и си записвате какво точно се изисква от вас – какви документи трябва да подготвим, на всички ли трябва да предоставим CV, какво е артистично порфтолио. Ако не знаем, правим проучване, свързваме се с Бюрото и т.н…
  3. Не на последно място – много важен елемент е и поканата на вашия хост. Няма значение дали е човек или организация. Общо взето това е свидетелството, че вие наистина заминавате някъде и ще правите точно това, а не, че просто отивате на екскурзия в Париж.

А за финал Деси ни споделя И най-ценната си насока към бъдещите кандидати: „Не чакайте 59-тата минути, независимо, че програмата е отворена до май месец 2023 г. Ангажирайте се с това да можете да подготвите кандидатстването си навреме, за да може и ние да имаме време да откликнем, ако имате някакви въпроси“.

Ако искате да разберете повече за Culture Moves Europe и за това какво е да си бенефициент на схема за мобилност, чуйте сами в остатъка от епизода, където Ража ни среща с режисьора и участник в i-Portunus Стефан Артамонцев. Приятно слушане!